2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Прочетен: 1195 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 16.09.2017 00:43
Кое ще направи днешния ден по-различен от другите дни и следващите минути – различни от другите минути?
Разходката с Джокера до едно уникално място в България.
Всъщност според мен в най-уникалното селище в татковината ни. Там където е започнало всичко.
ПЛИСКА
Първата столица на България.
www.viastars.com
Предполагам, че вече сте минали през Националния историко-археологически резерват Плиска. Посетили сте голямата Базилика и сте наплискали очи с вода от чудотворния кладенец. Минали сте вече и през комерсиалния "културно-развлекателен" комплекс "двор на кирилицата" и сте преситени от "културен туризъм" Време е за нещо много специално...
Ще Ви заведа на едно езическо място.
Място пълно с неразгадани тайни. Пропито с мистерия и занимавало доста доста изследователи, като започнем от Карел Шкорпил и завършим с многоуважавания и покоен вече проф. Рашо Рашев( смърта на който е също е мистерия, но това е вече друга тема).
Отиваме да разгледаме ДЕВТАШЛАРИТЕ ИЛИ РУСАЛИЙСКИТЕ ГРОБИЩА.
Около Плиска, са запазени едни уникални видове геометрично подредени камъни с митичното име Девташлари. Тяхният произход и предназначение е занимавал и измъчвал доста учени.
Според Карел Шкорпил легендата за девташларите разказва, че камъните са носени от жидове (великани) и са оставени там, където ги заварила заповедта на владетеля в Плиска, защото градежът бил завършен и те са се оказали излишни.
"Дикилиташлари" означава "побити камъни", а в другото име - "девташлари", Шкорпил извежда "дев" от перс. "зъл дух", "великан" или "чудовище". Тази етимология осмисля присъствието на жидовете-великани в легендата, но оставя встрани девойките и жените-великанки. "Дев" в наименованието "девташлари" може да идва от "деви", които в митологията на тюркските народи са жени, подобни на албастите. В Средна Азия съществуват вярвания, според които те са строители на крепости и духове-помощници на шамана. Тази им функция кореспондира точно с коледната песен за малка мома, която гради Дивна града Русалия.
Друга легенда твърди, че това със сигурност са Русалийски гробища.Кои са Русалиите ли?
В народния календар за Русалска се смята неделята преди или след Петдесетница и според вярванията тогава бродят русалии, невидими духове, които наказват за неспазени забрани с отнемане на ръце или крака. По същото време предимно в Северна България чети от мъже, наречени русалии или калушари, обхождат селата и лекуват болни чрез обредни танци и музика. Името Русалия идва от името на античния празник на розите, който бил тясно свързан с култа към мъртвите.
Русалиите са мъже, които ходят в чети в нечетен брой (3, 5, 7, 9, 11, 13) участници. в групата цялата седмица те са побратими и откъдето минат, даряват хора и природа със здраве и добър приплод. Затова са чакани гости във всеки дом. Главатарят на калушарите наричат ватаф , а длъжността се заема по наследство - само по права мъжка низходяща линия. Само той може да бере лековити билки и само той знае заклинанието, което се изрича над билките и знамето. Със словесна магия предава чародейната сила на природата и над избраните от него калушари. За калушари се избират млади женени мъже, които са пъргави и здрави, да не са пияници, да са честни и добродушни, да пазят тайни и да издържат на лишения, защото цялата Русалска неделя те може да не се приберат у дома си.
За да стане човек Калушар и да бъде посветен в тайните на този останал от езическо време обряд, той трябва да изрече следната клетва за вярност към Ватафа. Тя напълно показва каква е била най-голямата ценност за Българите - семейството и децата:
"в къщата ми огън да не гори, коминът дим да не пуши, змии и гущери в него гнезда да вият, кукумявки и бухали в него да мътят. Жена ми люлка да не види, в ъгъла агне да не проблее, вол и крава, кон и кобила - гласът им да се не чуе, куче да не полае, петел да не пропее. Тръни и бурени вред в къщата ми да растат. Аз с очи да не видя, с уши да не чуя, с език да не продумам, с крака да не ходя, с ръце да не ловя. Дето стъпна да съхне, що подхвана да гори, пред мен - чума, зад мен -холера, и земята костите ми да не приеме, ако пристъпя клетвата на Калушар"...